Mátyus község
Mátyus község
Fejléc

Köszöntlek  Mátyus-község  weblapján

 

 
Közérdekü adatok

//matyus-kozseg.gportal.hu/portal/matyus-kozseg/image/gallery/tn_1357029889_88.jpg

 
Menük
 
6/2012.(II.15) r e n d e l e t e

Tartalom

Mátyus Község Önkormányzat

Képviselő-testületének

6/2012.(II.15)

r e n d e l e t e

 

Mátyus Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

 

I.

 

Bevezető rész

 

Mátyus Község Képviselőtestülete az Alkotmány 44/A.§.(1) bekezdés e./ pontja, és a (2) bekezdése , valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 16. § (1) bekezdése és a 18. § (1) bekezdése alapján a következő rendeletet alkotja:

 

II.

 

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

 

Hivatalos megnevezés

 

1. §.

 

(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Mátyus Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

 

(2) Az önkormányzat székhelye: 4835. Mátyus, Petőfi Sándor utca 2. szám

 

(3) Az önkormányzat jogi személy.

 

(4) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg, a képviselő- testületet a polgármester képviseli.

 

(5) A képviselő- testület hivatalos megnevezése: Mátyus Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

 

(6) Illetékességi területe: Mátyus község közigazgatási területe.

 

  1. A képviselő- testület hivatalának hivatalos megnevezése: Mátyus Község Önkormányzata Képviselő-testület Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: Hivatal).

 

Jelképek

 

2. §.

 

(1)Mátyus község jelképei a községi címer és a községi zászló.

 

(2)Mátyus község címere:

A községi címer formája nem lehet azonos az állami címerrel.

 

A címer ábrázolás módja, szimbólumai:

a./ A címer alakja pajzs alakú, szabályos, több mezőre osztott.

 

b./A pajzs felső részén a XIV. században jobb és bal oldalt a kopjafa részére félkörív, alsó részén a XI. században a lovas rohamok miatt a ló nyakívét követő jobbra és balra ívelő bemunkálás került kialakításra. A pajzs belső felosztása egyedi a Portugál stílust közelíti meg. Alsó és felső mezejében a községre jellemző elemek kerültek elhelyezésre, míg ívet követő külső részén óarany szegély húzódik, mely a tisztaságot, gazdagságot és összetartozást hívatott jelképezni.

 

c./ A címer felső mezeje kék, mely az égboltot a tiszta vizű Tiszát tükrözi. Alsó mezejében a zöld félkör a tavasz, a megújulás, a növekvő élet jelképe. A nap és a hold az egységet a lovas kultúrájú népeket, a magyarságot jeleníti meg. A felső részben található bárány isten báránya, a reformációra, a református közösségre utal.

 

d./ Az alsó és felső mezőt hullámos fehér vonal választja el, mint tökéletesség, tisztaság, és fény megjelenítője.

 

e./ A címer alsó felének bal szélén piros mező a megélhetés, ugyanakkor az életet, de a halált is magába hordozza. Közepén földbe gyökerezett almafa a kötődést, a tájra jellemző tiszta gyümölcsöt az almát jeleníti meg.

 

f./ A címer alsó felének közepén református templomtoronnyal zöld mezőben, mint az előrehaladás és reformáció jelenik meg.

 

g./Az alsó fél jobb szélén szürke mezőben repülő parti fecske és gyurgyalag, kék mezőben hal a szürke szín a fásultságot, ugyanott a repülő madarak a törekvést, a kék mező a Rózsásdűlőt és Holt Tiszát, a másik a homok dűlőt mint falurészt jelképez.

h./ A címer alatti arany törésű kék szalag, benne 1270. mint a tatárjárásban megjelenő Matheus név falu változata, 1995. a község önállósodásának éve. Középen MÁTYUS feliratként a mai község neve.

A feliratok aranysárga színűek.

 

(3) Mátyus község zászlaja: lobogója fehér színű anyaga vászon, illetve selyem melynek közepén, tengelyében a zászlórúddal párhuzamosan Mátyus község címerét ábrázolja.

 

(4) Mátyus község jelképeinek használatát külön önkormányzati rendelet szabályozza.

 

(5) Az önkormányzat pecsétje:

Kör alakú, benne felirat: „ Önkormányzati Képviselő-testület Mátyus Község ” Középen a Magyar címerrel.

 

 

III.

 

FELADAT- ÉS HATÁSKÖRÖK

 

3. §.

 

(1) A községi önkormányzat a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi érdekű közügyekben (a továbbiakban: helyi közügy) önállóan jár el.

 

(2) Az Önkormányzat feladat- és hatáskörök főszabályként a képviselőtestületet illetik meg, melyeket a jelen rendeletben vagy más önkormányzati rendeletben megállapított jogszabályok szerint a polgármesterre, az állandó bizottságokra átruházhat.

 

(3) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak.

 

(4) Az Önkormányzat a törvény keretei között:

 

- önállóan alakíthatja szervezetét és működési rendjét,

- önkormányzati jelképeket alkothat,

- helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat,

- önkormányzati tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik,

- az önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetésből gondoskodik,

- saját felelősségére vállalkozói tevékenységet folytathat, kiegészítő állami támogatásra jogosult az önhibáján kívül hátrányos helyzetben levő települési önkormányzat,

- szabadon társulhat más helyi önkormányzattal,

- érdekeinek képviselete és védelme céljából területi, valamint országos érdekképviseleti szervezetbe tömörülhet,

- feladat- és hatáskörében együttműködhet külföldi helyi önkormányzattal, beléphet nemzetközi önkormányzati szervezetekbe.

 

4. §

 

Az Önkormányzat köteles gondoskodni:

 

  1. az egészséges ivóvízellátásról,

  2. az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről,

  3. az egészségügyi és a szociális alapellátásról,

  4. a közvilágításról,

  5. a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról, továbbá

köteles biztosítani a nemzeti és az etnikai kisebbségek jogainak érvényesülését.

 

 

 

5. §

 

  1. Az Önkormányzat feladata a közszolgáltatások körében különösen:

 

  • a településfejlesztés, a településrendezés,

  • az épített és természeti környezet védelme,

  • a lakásgazdálkodás,

  • a vízrendezés és a csapadékvíz elvezetés, a csatornázás,

  • a köztemető fenntartása,

  • a helyi közutak és közterületek fenntartása, a helyi tömegközlekedés,

  • köztisztaság és a településtisztaság biztosítása,

  • gondoskodás a helyi tűzvédelemről, a közbiztonság helyi feladatairól,

  • közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás megoldásában,

  • az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásról, valamint a gyermek és ifjúsági feladatokról való gondoskodás,

  • a közösségi tér biztosítása,

  • közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása,

  • a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének a biztosítása,

  • az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése,

  • helyi véleménynyilvánítás fórumainak (többek között: helyi kábel TV, polgármesteri és képviselői fogadóórák stb.) biztosítása.

 

 

(2) A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:

 

  • az önkormányzati rendeletalkotás,

  • az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása,

  • a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés és megbízás,

  • a helyi népszavazás kiírása,

  • az önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címkék meghatározása, használtuk szabályozása, a díszpolgári cím adományozása,

  • a gazdasági program megállapítása és végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadása,

  • a megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozás,

  • a településrendezési terv jóváhagyása,

  • éven belüli 3 millió Ft értékhatárt meghaladó hitel felvétele,

  • kötvénykibocsátás, továbbá a közösségi célú alapítvány forrás átvétele és átadása,

  • önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozás,

  • intézmény és (önkormányzati) vállalkozás céljára gazdasági társaság vagy szövetkezet alapítása,

  • közterület elnevezése, emlékmű és köztéri szobor állítása,

  • eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál,

  • felterjesztési jog gyakorlása (általánosságban, véleménynyilvánítás azokban az ügyekben, amelyekben a törvény az önkormányzat álláspontjának kikérését írja el),

  • a népi ülnökök megválasztása,

  • állásfoglalás megyei önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszűntetéséről, ellátási szolgáltatási körzeteiről, ha az általa nyújtott szolgáltatás a települést is érinti,

  • amit a törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.

 

IV.

 

A KÉPVISELŐ- TESTÜLET

 

6. §

 

(1) A képviselő- testület tagjainak száma négy fő, a tagok névszerinti felsorolását e rendelet

1. számú függeléke tartalmazza. A polgármester tagja a képviselőtestületnek.

 

(2) a képviselő- testület egyes hatásköreit a polgármesterre ruházza át, melyeket az érintett ágazat rendeletei szabályoznak. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

 

 

AZ ALAKULÓ ÜLÉS

 

A Képviselő- testület megalakulása

 

 

7. §

 

(1) A Képviselő- testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg.

 

(2) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti.

 

 

8. §

 

(1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.

 

(2) A képviselők esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet

1. számú melléklete tartalmazza.

 

(3) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester választás eredményéről.

 

(4) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

 

 

A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ

 

A képviselő jogai és kötelességei

 

9.§.

 

A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. Az Ötv. –ben meghatározottakon túl a képviselő:

  1. előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;

  2. a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;

  3. a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.

  4. a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek.


 

10.§.

 

(1) Az önkormányzati képviselő a megbízólevelének átvételétől , majd ezt követően minden év január 1-étől számított 30 napon belül a helyi

önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCV. törvény melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot köteles tenni.

A képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének melléklet szerinti vagyonnyilatkozatát.

 

(2) A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén – annak benyújtásáig -az önkormányzati képviselő a képviselői jogait nem gyakorolhatja és az Ötv. 20 §-ában

meghatározott juttatásokban nem részesülhet.

 

(3) A képviselő vagyonnyilatkozata – az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével – nyilvános.

A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános.

 

 

11. §.

 

A települési képviselő:

 

  1. a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban – érdemi választ kell adni;

  2. kérésére az írásban is benyújtott hozzászólásokat a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni; illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben,

  3. tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén,

  4. megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,

  5. a képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a képviselő-testület hivatalának intézkedését amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni,

  6. köteles részt venni a képviselő-testület munkájában.

 

 

12. §.

 

Kérdés, interpelláció

 

 

(1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.

Az SzMSZ-ben meghatározott személyek magyarázatadási kötelezettsége a feladatkörükbe tartozó valamennyi ügyben.

 

(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett.

A válaszadás maximális időtartama: 3-5 perc.

 

(3)Ha az interpelláció benyújtására a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 15 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni, ennek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.

 

(4) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásában az interpelláló képviselőt is be kell vonni.

 

(5) A képviselő-testület ülésen az ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásáról.

 

(6) Az interpellációról a körjegyző rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.

 

 

A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása

 

13. §.

 

(1) A Képviselő-testület dönt:

 

    1. a polgármester javaslata alapján titkos szavazással az alpolgármesteri;

    2. a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján, legkésőbb soron következő ülésen, a bizottsági elnöki tisztség betöltéséről.

 

(2) Ha az alpolgármester vagy a bizottsági elnök, megválasztásánál nincs meg a szükséges többség e tisztség tekintetében a soron következő ülésen szavazást kell tartani.

 

(3) A tisztségviselői megbízatás megszűnése esetén az új tisztségviselő megválasztására a (2) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

 

 

A bizottságok tagjainak megválasztása

 

14. §

 

(1) A Képviselő-testület legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén megválasztja a bizottságok képviselő tagjait.(2.számú függelék)

 

(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület a soron következő ülésén dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

 

(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az (1)-(2) bekezdésbe foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.

 

 

A KÉPVISELÕ-TESTÜLET MÛKÖDÉSE

 

Az ülések

 

15. §.

 

(1) A Képviselő- testület évente legalább 6 ülés tart.

 

(2) Az ülések kezdési időpontja: 9 óra.

 

(3)Az ülések helyszíne: a Hivatal ülésterme.

 

Az ülés összehívása

 

16. §.

 

(1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Hivatal a lakosságot az ülés előtt legalább 2 nappal tájékoztatja, a meghívó Hivatal hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel.

 

(2) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel közzé kell tenni.

 

17. §.

 

(1) A Képviselő-testület elnöke a polgármester , aki összehívja és vezeti a Képviselő-testület ülését, annak akadályoztatása esetén az alpolgármester.

 

(2) Az ülést nyolc napon belül össze kell hívni a Képviselő- testület bizottságának, valamint a képviselők egynegyedének indítványára.

 

(3) A rendkívüli ülés összehívásának kötelezettségének a polgármester 15 napon belül nem tesz eleget Ötv. 98.§. (2) bekezdésének f.) pontja alapján a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Vezetője hívja össze az ülést.

 

(4) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.

 

18. §

 

(1) A képviselők és meghívottak a Képviselő- testület ülése előtt 5 nappal megkapják az ülés meghívóját és az írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő- testület dönt.

(2) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (távbeszélő, távmásoló, stb.) is összehívható.

 

19. §

 

(1) Az írásos meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.

 

(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:

a/ a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét;

b/ a napirendi pont tárgya szerint illetékes hivatali ügyintézőt;

c/ valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges. Erről a polgármester dönt.

 

 

 

(3) A polgármester köteles évente legalább egyszer a testületi ülésre meghívni az alábbi személyeket:

a/ Rendőrkapitány,

b/ helyi egyházak vezetőjét.

 

 

A nyilvános és zárt ülések köre

 

20. §.

 

(1) A képviselő-testület ülése nyilvános.

 

(2) A képviselő- testület

  1. zárt ülést tart választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalását igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele, továbbá önkormányzati hatósági összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy tárgyaláskor, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor.

  2. Zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdekeit sértené.

 

(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai a kisebbségi szószóló és a körjegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt. Törvény előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.

 

(4) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti akadályoztatás esetén az alpolgármester. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság Elnöke vezeti.

 

(5) A polgármester a testületi ülés vezetése során, ellátandó feladatok

 

  1. megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,

  2. megállapítja az ülés határozat képességét (határozat képesség vizsgálat módja: a jelenléti ív csatolása a jegyzőkönyvhöz)

  3. előterjeszti az ülés napirendjét

  4. a rend fenntartása,

  5. időszerű kérdésekről tájékoztatás,

  6. tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről

  7. ülés bezárása

  8. tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről

 

(6) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

 

(7) A zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell a közérdekű adat közérdekből nyilvános adat megszerzésének lehetősét.

 

A vita

 

21. §.

 

(1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a képviselő- testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

(2) A körjegyző jelzi a Képviselő- testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.

 

(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.

 

Az előterjesztés

 

22. §.

 

(1) A Képviselő- testület ülésére általában írásbeli előterjesztés készül. Indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont.

 

(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.

 

(3) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.

 

(4) Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:

 

a/ a polgármester;

b/ a képviselő- testület tagja;

c/ a képviselő- testület bizottsága bizottsági határozat alapján;

d/ körjegyző ;

e/ a képviselő- testület által alapított gazdasági és közhasznú társaságok ügyvezetői;

f/ a képviselő- testület által felkért személy vagy szerv vezetője.

 

 

 

(5) Az előterjesztés két részből áll:

 

a/ Első rész:

1./ a tárgy pontos meghatározása;

2./ a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés;

3./ az előkészítés során felmerülő vélemények;

4/ az előterjesztést készítők megnevezése.

 

b/ Második rész:

1./ határozati javaslat;

2./ a végrehajtásért felelős személy megnevezése;

3./ a határidő megjelölése.

 

Az ülés rendje

 

23. §.

 

(1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:

 

a/ figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;

b/ rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;

c/ ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;

d/ ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe;

e/ a c/ d/ pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával és a jegyzővel szemben nem alkalmazhatóak.

 

(2) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, illetve a megsértett személyt.

 

(3) Az érintett személy a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást.

 

Zárt ülés

 

24. §.

 

(1)A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:

 

a/ a Képviselő-testület tagjainak,

b/ a körjegyzőnek,

c/ a napirendi pontot tárgyaló bizottság tagjainak,

d/ az illetékes Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Vezetőjének, illetve helyettesének

 

(2) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

 

Döntéshozatal

 

25. §.

 

(1) A Képviselő- testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni.

 

(3)Minősített többség kell dönteni a következő ügyekben:

 

a/ rendeletalkotás;

b/ a Képviselő- testület és szervei szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, fegyelmi eljárás során hozott határozat;

c/ önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás;

d/ megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás;

e/ intézmény-alapítás, átalakítás, megszüntetés;

f/ ötszázezer forintot meghaladó hitelfelvétel;

g/ közalapítvány létrehozás, alapítványhoz történő hozzájárulás;

h/ értékhatárra tekintet nélkül az önkormányzat tulajdonában lévő telkek és felépítmények feletti rendelkezés;

j/ a Képviselő-testület hatáskörének átruházása;

k/ kitüntetés, díszpolgári cím adományozás;

l/ zárt ülés elrendelése esetén;

m/ keresetet nyújthat be a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén;

n/ képviselő döntéshozatalból történő kizárása;

o/ településrészi önkormányzat létrehozás;

p/ titkos szavazás elrendelése;

r/ a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak elrendeléséről;

s/ helyi népszavazás elrendelése.

 

(4) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

 

(5) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választási, kinevezési, megbízási és kitüntető cím adományozása ügyében, ha a határozati javaslatban több személy szerepel, továbbá több alternatívát tartalmazó javaslat esetén a Képviselő-testület többlépcsős szavazással dönt oly módon, hogy minden képviselő mindegyik jelöltre, illetőleg alternatívára szavazhat. Az egyes szavazási fordulókban a legkevesebb szavazatot kapott személyre, illetőleg alternatívára a következő szavazási fordulóban nem lehet szavazni. A végszavazás során a két legtöbb szavazatot kapott személyről, illetőleg alternatívára a Képviselő-testület együttes szavazással dönt.

 

26. §.

A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.

 

27. §.

(1) A képviselő-testület döntései a következők lehetnek:

  • rendelet,

  • határozat,

  • alakszerű határozat nélküli tudomásul vétel.

 

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt:

  • napirendi pontok meghatározásáról,

  • ügyrendi kérdésekről,

  • tájékoztató jellegű anyagok tudomásul vételéről,

  • képviselő-testületi tag interpellációjára adott válasz elfogadásáról,

  • rendelettervezet vagy határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványok elfogadásáról.

 

28. §.

 

(1) A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön a naptári év elején kezdődően folyamatos sorszámozással és évszámmal kell ellátni a (2) és (3) bekezdésekben foglaltak szerint.

 

 

 

(2) A képviselő-testület rendeletének jelölése:

 

Mátyus Község Önkormányzat

Képviselő-testületének

../….év .(hó. nap)

r e n d e l e t e

 

 

(3) A képviselő-testület határozatának jelölése:

 

Mátyus Község Önkormányzat

Képviselő-testületének

../….év.(hó. nap)

h a t á r o z a t a

 

(4) A rendeletek és határozatok sorszámozása arab számokkal történik.

 

29. §.

 

A határozatokat a körjegyző 8 napon belül megküldi az azok végrehajtásáért felelőssé tett személyeknek és szerveknek.

 

 

 

Az önkormányzati rendelet alkotásának főbb szabályai

 

30. §.

 

(1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:

a./ a Polgármester;

b/ a Képviselő-testület tagja;

c/ a Képviselő-testület bizottsága;

d/ a körjegyző;

 

(2) A rendelet tervezetet a jogalkotásról szóló törvényben foglal követelmények figyelembevételével kell előkészíteni.

 

(3) A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.

 

(4) A polgármester, a körjegyző véleményének meghallgatása után, egyes rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat.

 

(5) A rendelet hiteles szövegét a körjegyző szerkeszti.

 

(6) A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, amelyről a körjegyző gondoskodik.

 

 

A közzététel

 

31. §.

 

(1) A rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.

 

(2) A Hivatalban a rendelet egy példányát el kell helyezni.

 

Szavazás

 

32. §.

 

(1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.

 

(2) A szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő-testület következő ülésén kell megismételni. Amennyiben az ismételt szavazás során is szavazategyenlőség lép fel a szavazás azonnal megismételhető. Ha ennek eredménye során is szavazategyenlőség születik a javaslat elutasításának számít.

 

(3) A Képviselő-testület, az alpolgármesteri tisztség betöltéséről titkos szavazással dönt. A Képviselő-testület zárt ülésén bármely képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

 

 

 

 

Név szerinti szavazás

 

33. §.

 

(1) A polgármester, illetve bármely képviselő indítványozhatja a név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

 

(2) A név szerinti szavazásnál a körjegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.

 

 

JEGYZŐKÖNYV

 

34. §.

 

(1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

 

(2) A testületi ülésről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. Ebből:

 

  1. Első példányt a körjegyző kezeli, de hozzáférhetővé kell tenni a képviselők és az érdeklődő állampolgárok számára.

  2. Másik példányt meg kell küldeni 15 napon belül a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Vezetőjének.

 

(3)A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

 

(4) A jegyzőkönyv tartalmazza:

 

  1. az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás),

  2. az ülés nyilvános avagy zárt ülési módját,

  3. az ülés helyét, időpontját,

  4. a megjelent képviselők nevét (távolmaradt képviselők névsorát),

  5. az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,

  6. az ülés megnyitásának időpontját,

  7. az elfogadott napirendet,

  8. napirendként az előadót és a felszólalók nevét, a kérdéseket, a hozzászólások lényegét,

  9. a szavazás eredményét és a határozat szövegét,

  10. a polgármester esetleges intézkedéseit (a testületi ülésen történt fontos eseményekről),

  11. aláírásokat, dátumot, pecsétet.

 

(5) A jegyzőkönyv elkészítéséről a körjegyző gondoskodik. A képviselő ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.

 

 

A közmeghallgatás rendje

 

35. §.

 

(1) A Képviselő-testület minden évben legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

 

(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Hivatal harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.

 

 
Linkek
 
Ha-Jó Rádió: Fm 98.4 Mhz

hajoonline

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kegyelet oldal
 
Számláló
Indulás: 2010-02-15
 
Szavazó
Látogatók véleménye
Hogy tetszik az oldal? Szavazz!

Igen tetszik
Elmegy
Rossz
Nem tetszik
Lehet még javitani
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Lábléc
Tartalom
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre